söndag 27 juni 2010

KÄRLEKS SEMESTER
på paradis-ön Rhodos
I ett försök att förklara för ungarna så målade vi tillsammans... Men de blev mest glada över att få bo hos sin mormor och morfar, själva, utan oss! Sen blev Adela lite bekymrad över hajarna i sjön på Grekland... (Kanske skulle ritat en större ö!)

Åker man en gång var 9-10 år utomlands så gäller det att göra det med stil... Följande bilder kanske inte visar någon "lyx" semester, men vi har njutit av varann, skrattat och umgåtts med varandra med ett ständigt leende på våra läppar... Och för oss som utslitna småbarnsföräldrar efter flera kämpiga år med sjukdom osv är just "egen tid" =LYX.

Temperaturen var mellan 38-30 grader i skuggan.

Pubar och restauranger i både världsklass...

...och i klassen som drabbats hårt av ekonomin-nedgången i världen...

...och någonstans mittemellan hamnade vi. På Alexandra hotell & bar i Ixia, Rhodos.

Första dagen vid poolen...

Mythos-time. (Ja, öl-timman var nästan dygnet runt...)

Enda myset man orkade med i värmen, var vid poolkanten:

Vi hyrde en 4-hjuling (efter 2 dagars velande om vi törs eller inte) och begav oss ut i de-på-Rhodos-livsfarligt-galna-trafiken. Vi åkte på tur dit vägen gick... Från by till by... Över berg, till turiststäder och längs de vackra stränderna... Och när vi hittade bebyggelse stannade vi för lite svalka, dryck och vägvisning till närmsta värd-att-besöka-ställe.

Bland bergen var det, tro det eller ej, brist på rastplatser... Här osäkrar Henke sitt vapen vid väggrenen (som stupar rakt ner då detta är halvvägs upp för det berg vi besteg med den stackars lilla åk-maskinen)

Efter de tre dagarna på fyrhjuling valde vi ändå att fortsätta förflytta oss, men vi höll oss lite mer trygga i en buss. De hade VÄLDIGT bra bussförbindelser på Rhodos, från Ixia gick bussen en gång i kvarten! Och busschauffören kunde några ord engelska, så rätt kom vi med!

Om någon minut kommer bussen och då åker vi till Rhodos gamla stad!

Ett gudomligt träd:

Henrik roade sig när jag sa att jag bara visste namnet på ett palmträd och det heter väl "jukka-palm"?!

Härlig fruktgubbe, detta är mitt i stan!

Hittade även en underbar väska som jag SÅÅÅ gärna köpt till min älskade mamma, men den var lite lite lite för dyr. Men jag var och kollade på den och funderade flera gånger... Hon som älskar vintern...

Vi upptäckte också det roligaste jobbet av de alla: Att vara säkerhetsvakt vid gamla stans ruiner -visst ser det spännande ut... (kanske inte syns på bilden att killen sitter och sover och små-snarkar)

"...Hjälp ack hjälp ack hjälp du mig, annars skjuter... haren mig..."

Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteten, men jag måste ju bara visa -en 4 stjärnig restaurang mitt i Rhodos gamla stad, undrar vad de svenska hälsomyndigheterna skulle säga om detta:

Vilken underbar tid vi hade, som förhoppningsvis gett oss lite välbehövd energi att orka kämpa oss genom vardagen till semestern börjar.

Tack älskade Henrik för alla goda skratt, härliga pratstunder och allt kul vi har gjort. Hoppas vi kan minnas alla stunderna och plocka fram dem då och då och njuta av dem igen för resten av våra liv.

*********************************************************************************

Glad midsommar!
Ja, lagom till den härliga (fina, men för oss: den kalla) sommardagen kom vi hem tillbaka till våra små älskade!
Efter att ha landat vid 03.00, och kommit till ro på gästsängen i Månstad vid 05, så var vi alla ganska trötta inför dagens kalas. Men mysigt blev det iallafall. Spriten från Taxfree kom ju väl till hands, om man uttrycker sig så!

Alfred stoltserar med sin nya grekiska keps:

Pappa Ari gjorde en fin midsommar-stångs-stomme som jag satte min lilla prägel på:

Årets första jordgubbstårta intogs med kaffe eller/och läsk. Oj, vilket kalas!

Och en stor gädda fick se ljuset ovan sjön. Med sina ca 5 kg blev det fina midsommar-filéer som han gav bort till grannstugorna. Jag är glad att det inte blev vi som fick äta upp den, för den ser inte direkt aptitlig ut med den där gröna slemmiga.. blodiga... fjälliga... kroppen.

Men någon som man gärna stoppat ner i sin ficka och burit med sig resten av livet är denna sötaste lilla filur. Hon bor i grannstugan hos Mikael P och hans sköna Sussie. Hon har inget namn än, utan ska få det av sin blivande familj, men hon kallas lite för Snövit.

...men Adela kallar henne för Törnrosa. Med jämna dagarns mellanrum har hon varit där och pussat, klappat och pratat med den lilla varelsen sen hon bara var någon dag gammal.

Eftersom Alfred varit allergisk sen "bäbis-åldern" har han aldrig fått/kunnat klappa en katt, han har varit rädd för att ta på pälsen och få hosta hela natten, säger han...
Men med allergimedicin och utomhusluft fick han äntligen prova på att gosa med det sötaste på 4 ben -en kattunge! Det måste man ju bara få göra någon gång.

Gladaste midsommar-humöret!
Hoppas att alla nära och kära hade en underbar midsommar -precis som vi hade. Tack älskade familj (med alla härliga tillbehör) för en mysig dag!

Hörs snart igen!
(Hade gärna uppdaterat lite oftare med för tillfället har jag besvär från axlarna och det värker att sitta vid datorn... Men jag "glömmer" inte bort det... Bara kan inte just nu.)

Hjärtekramar från lilla familjen på Tallbacka